background

Friday 20 February 2015

Persediaan mental seblom bersalin

Assalamualaikum..

Hari ini saya nak kongsikan sedikit tips untuk mummy2 yang bakal melahirkan baby tak lama lagi...

~Perkara yang selalu kita abaikan bila da dekat2 nak due tu adalah mental masa nk lahirkan baby..betol x???saya ngaku saya cmtu..hihihi
Kebiasaanya kita terlalu teruja untuk sediakan barang-barang baby cthnya stroller,baju baby,mainan,katil baby dan lain2.

Persediaan mental adalah aspek yang paling penting tapi ramai yang pandang "enteng"..kalo nak bersakin secara alami persediaan mental adalah sgt penting okeh!!!

Antara persediaan mental yang perlu anda tahu :

1)Emosi semasa bersalin
Kenal pasti emosi yang mgkin berlaku semasa bersalin nnti.Jika sebarang perassan yang tidak stabil dapat dikesan,sila lah bekerja keras dari sekarang utk melaluinya.

2)Kenal Pasti Tahap Ketakutan
Latihan ini sgt bagus,ini kerana mummy2 berusaha untuk mencari jalan penyelesaian untuk menghilangkan ketakutan itu.Hilangkan ketakutan dengan membuat benda yang seronok.Itu saja..

3)Kemahuan atau Kehendak
Latihan ini dapat melatih mummy2 mengenalpasti apa yg diperlukan dlm rancangan bersalin (birth plan).Ia memberikan kebebasan memilih dan bukan lg berserah sepenuhnya pada pilihan doktor.

4)Proses Bersalin
Semua mummy2 mahukan proses bersalin dengan cepat dan tenang.Hal ini akan membuatkan kita rasa terpaksa berusaha cari apa yang perlu dilakukan sekarang dan gali bnyak2...yehhaaaaa!!!idea tolongla datang...kikiki

5)Meditasi Bersalin
Latihan ini dapat melatih anda untuk mengenalpasti apa kekuatan dalaman anda dan bagaimana untuk melatih kekuatan dalaman supaya dapat dibuat semasa sedang sakit bersalin.


Okeh,tu antara tips yang saya nak kongsikan untuk tatapan blogger sekalian...


Image result for persiapan terakhir sebelum bersalin



Image result for gambar corak



Oppps,set bersalin/berpantang/menyusu Shaklee jgn lupa yaaaa....



Set berpantang Shaklee nih boleh digunakan oleh mummy2 yang bersalin ceaser atau normal...Saya sangat suggestkan sebab saya sendiri dah guna...
Sangat memberikan tenaga dan susu sangat meriah!!!!oooo yeahhhh!!!

Okeh...nak tdo da...baca surah Al-Mulk Sebelom tdo..semoga kita sama2 diringan kan azab api neraka...Ameen


Love,
wany nornid 0139236264
Saya cod area pelangi semenyih,kajang,bangi dan cyberjaya.
Pengeposan ke seluruh negara okeh...


No comments:

Post a Comment