background

Wednesday 16 September 2015

Elakkan Sembelit semasa Berpantang

Sembelit Semasa Berpantang
Gambar Ihsan Google
Assalamualaikum...
Pernah tak alami sembelit masa berpantang????Haaa jgn nak tipu takde eh...saya tau waktu berpantang waktu yang memang sembelit sebab kita kurang makan benda2 yang berzat dan makanan sume kering2 belaka..

Jom saya nak share beberapa tips yang patut diamalkan masa berpantang yang memang membantu untuk mengurangkan sembelit :

1)Dahulukan makanan kaya fiber Sebelum waktu makan sebenar -
 Masa pantang saya makan 6 kali sehari. Makan dengan kerap tapi sikit-sikit. Setiap kali sebelom makam berat, korang patut makan dulu buah pisang,prune, dan susu. Kerana makanan ni kaya dengan fiber yang membantu melembutkan najis dan melancarkan pembuangan. Selain ini makanan utama lain yang bagus adalah kismis,kurma,betik, buah oren, dan epal.

2)Banyakkan minum air-
Selalu kita dengar mak2 kita mesti marah kalau kita minum banyak air sebab nanti asyik nak ke tandas je..ade jugak yang cakap kalo mnum banyak air luka lambat sembuh..Kalau ikut nasihat doktot memang kena banyak minum air sebab air membantu mengurangkan najis menjadi keras.Lagipun dalam pantang kan kita memang kena bnyak minum air untuk hasilkan susu yang banyak.

3)Elakkan tahan rasa nak membuang
Seelok2nya jangan tahan bila rasa nak membuang tu..memang malas kan kalau nak ke toilet tu tapi jgn tahan2..ini boleh memburukkan lagi rasa sembelit tu. najis yang ditahan akan menjadi lebih keras dan boleh buat luka lagi teruk bila dipaksa untuk keluar.

4)Cuba Berjalan dan Bergerak
Walaupun ada luka episotomy lagi atau alami kelahiran secara pembedahan, cuba bangun seawal mungkin untuk berjalan. Sebab pergerakan boleh membantu bahan buangan dalam usus untuk turun dengan baik kedalam dubur dan tidak tersekat didalam usus.

5)Makan OSTEMATRIX SHAKLEE
Pengalaman saya masa Auni dulu memang sembelit teruk..sebab kurang minum air.Saya pantang dengan arwah mak jadi air memang takleh minum banyak...semua kena sekat..saya suka sebab cepat berat turun tapi air je takleh minum banyak...bila air takleh minum banyak memangla sembelit kan...
Masa bersalinkan hadif saya pantang sendiri,.SO memang minum banyak air sebab haus & nak banyakkan susu..Selain tu saya makan OSTEMATRIX shaklee untuk kurangkan sembelit..Alhamdulillah xde sembelit dan senang nak membuang..Takla FOBIA...



Okeh,,,poster OSte ni je da tunjuk betapa bagusnya beliau..bukan nak overclaim tapi saya dah cuba,so saya rasa sendiri pengalaman tu...

Wany nornid
908117
0139236264

No comments:

Post a Comment